دکولمان جفت

دکولمان جفت پدیده ای است که قبل از زایمان مادر به طور ناگهانی موجب جداشدن جفت از آندومتر (به طور کامل و نسبی) می گردد که در این سرعت لازم است به سرعت عمل زایمان سزارین انجام گیرد،در غیر اینصورت اگر خونریزی شدید گردد جان مادر نیز در خطر می افتد.
این پدیده اغلب در دو ماه آخر دوره بارداری رخ میدهد که عامل اصلی آن، نرسیدن خون به جنین و بالارفتن ضربان قلب جنین می باشد.

دکولمان جفت

پاتولوژی دکولمان جفت

یکی از عواملی که در جدا شدن جفت تاثیر گذار می باشد، خونریزی های سینوس وریدی مادر است که با ایجاد لخته های خون در پشت جفت و در نهایت تشدید خونریزی، موجب جدا شدن جفت می گردد. خونریزی ممکن است بین میومتر و پرده ها تجمع نماید و حتی در داخل می میومتر نفوذ کرده بسیار خطرناک می باشد و به جفت آسیب می رساند.

عواملی که موجب بروز دکولمان جفت می گردد:

داشتن سابقه قبلی
• داشتن سن بالا
• استرس بالای و افزایش فشار خون جنین
• تروما و چرخش خارجی سر
• بارداری دوقلو
• کوتاهی بند ناف
• اختلالات انعقادی
• استعمال دخانیات و کشیدن سیگار
• کاهش ناگهانی سایز رحم
• هیپرتانسیون
• فیبروئید

شما می توانید برای مراجعه و مشاوره با دکتر آزاده مکری متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ، سونوگرافی در شهرک غرب تهران  با شماره زیر تماس حاصل فرمایید . شماره ی تماس : 88566744  – آدرس اینستاگرام

علائم دکولمان جفت

علائم زیرنشان دهنده بروز پدیده دکولمان جفت می باشد و ت وصسه می گردد که مادر با مشاهده این علائم برای پیشگیری از خطرات جبران ناپذیر احتمالی، حتما به پزشک متخصص خود مراجعه نماید.این علائم عبارتند از:
• احساس درد مداوم در ناحیه شکم و کمر و اطراف رحم که در حال شدت یافتن است.
• مشاهده خون ریزی های واژینالی که اغلب به رنگ قرمز تیره می باشد.
• انقباضات رحمی
• سنکوپ کردن

روش های تشخیص پدیده دکولمان جفت

زمانی که بیمار با مشاهده علائم بالا به پزشک متخصص خود مراجعه نماید، پزشک با معاینه شکم ، لگن ، بررسی انقباضات رحمی و ضربان قلب جنین اقدام می نماید و در صورت تشخیص جداشدگی جفت سریعا جنین را با روش زایمان سزارین خارج می نماید.
به طور کلی می توان گفت این پدیده تا30% احتمال دارد موجب مرگ جنین گردد، و در 5% درصد احتمال مرگ مادر وجود دارد

روش های درمان

بستری
اگر پزشک مشکوک گردد که بیماور وی دچار دکولمان شده است، سریعا دستور بستری شدن بیمار را داده وعلائم حیاتی بیمار را تحت بررسی قرار می دهند( که اغلب هر4ساعت یکبار می باشد)، در این حالت بیمار به پهلو دراز کشیده تا آئورت تحت فشردگی رحم قرار نگیرد . همچنین جهت برطرف نمودن و پیشگیری از نقایص انعقادی،FFT وپلاکت به بیمار تزریق می گردد.

زایمان
اگر در زیر 37 هفته بارداری، پدیده دکولمان اتفاق بیوفتد، مادر را بستری نموده و شرایط وی تحت نظر قرار گرفته می شود، که در صورت عدم خونریزی مرخص می گردد.
اگر این پدیده پس از 27 هفته بارداری رخ دهد،سریعا تحت زایمان سزارین قرار می گیرد.

عوارض پس از زایمان دکولمان جفت

• خونریزی پس از زایمان
• مرگ مادر
• مرگ جنین
• انعقاد منتشر داخل عروقی
• نارسایی کلیوی
• سندرم شیهان2

جهت کسب اطلاع بیشتر درباره بهترین مرکز سونوگرافی در سعادت آباد  و یا  پیشرفته ترین تجهیزات سونوگرافی بر روی لینک های  مربوطه کلیک نمایید.